by Erf-goed.be via FlickrBij het verkopen van een huis komt een forse stapel papieren kijken, vaak tot de verrassing van de verkoper. Bij het eerste bezoek is het daarom handig om meteen al te vragen of de koper, of diens makelaar, al de nodige procedures in gang heeft gezet om die attesten en andere documenten te krijgen. Voor de koper is het handig om te weten dat deze uitgebreide bureaucratie al in orde is.
Zeker sinds per 1 oktober 2008 ook het energie-attest of EPC nodig is, is de bureaucratie zowel in tijd en kosten belangrijk toegenomen. Onze overeenkomst was net voor 1 oktober getekend, en ook de makelaars weten nog niet precies hoe een en ander zal gaan uitwerken, maar voor de papierwinkel moet u gemakkelijk op drie maanden en 500 euro rekenen.
Later gaan we op de verschillende documenten in detail in, maar behalve het EPC is ook nodig:
- een uittreksel van het kadaster
- het electriciteitsattest
- het bodemattest
- stedebouwkundige documentatie
- het energie attest of EPC
Geen opmerkingen:
Een reactie posten