maandag 22 december 2008

Immo Budget doorbreekt mogelijk kartel makelaars

Gent, BelgiumGent
by indy12121 via Flickr
Een interessant nieuwtje zag ik om zeven uur op het VTM-nieuws over een rechtzaak tegen het makelaarskantoor Immo Budget uit Gent. Op haar website brengt het bedrijf zelf de voorgeschiedenis, maar ik vond nog geen links naar het actuale nieuws. Die volgen wellicht later.
Het makelaarskantoor is in mei dit jaar enkele dagen geschorst na klachten van de concurrentie die vonden dat ze te lage tarieven rekenden. In tegenstelling tot het gebruik rekende Immobudget geen ereloon van tussen de drie en zes procent van de verkoopprijs, maar een vast tarief van 2,500 euro. (Hier een nieuwsbericht van hun site.)
Het laatste nieuws in mei:
Het Belgisch Instituut van Vastgoedmakelaars (BIV) vindt de praktijk niet kunnen. "Een te laag ereloon draagt bij tot de negatieve beeldvorming van het beroep van makelaar," stelt het.
Hehe, een leuk argument om graaizucht te verdedigen. Nu heeft volgens het VTM-nieuws de rechtbank Immo Budget gelijk gegeven. Bovendien gaan nu ook de Belgische financiele autoriteiten onderzoeken over de makelaars geen illegale prijsafspraken maken. Een wat minder plezierige kerst voor de toch al geplaagde makelaars, die lijden onder een inzakkende markt en een felle onderlinge concurrentie - zij het niet op de prijs.

Het valt me overigens tegen dat ik via mijn vertrouwde Google Nieuws eerder geen enkele link heb gevonden naar deze affaire, die in mei overigens wel uitvoerig de media heeft gehaald. Over de uitspraak van de rechtbank heb ik ook nog geen links gevonden, maar het kan wel zijn dat VTM gewoon erg snel was.

Update: De VTM reportage staat inmiddels online.
Reblog this post [with Zemanta]

Geen opmerkingen: