donderdag 4 december 2008

Een notaris of twee notarissen?

1st third of 16th centuryvia WikipediaIs er bij de makelaar voor de verkoper nog de mogelijkheid om alles zelf te doen, bij het verkopen van een huis is de notaris een onvermijdelijke grootheid. De goeie notarissen zijn ook adviseurs bij het verkennen van de juridische mogelijkheden en onmogelijkheden. De verkoper heeft vaak al een notaris gekozen. Als verkoper kun je kiezen om het verlijden van de actie - zoals de verkoopoverdracht heet - bij dezelfde notaris te doen of om zelf een eigen notaris te kiezen.
Alle informatiebronnen die wij lazen, adviseerden kopers een eigen notaris te kiezen. Wij kregen de indruk dat veel kopers dat toch niet doen en zich gewoon aansluiten bij de notaris van de verkoper. Voor de notaris is dat gewoon een financiele kwestie: komt er een tweede notaris bij kijken, dan moeten ze de administratiekosten delen. De kosten blijven voor de koper hetzelfde.
Wij hebben toch voor onze eigen notaris gekozen. De verkoper had een uiterst bekende notaris genomen, wij kozen voor een beginnende notaris omdat we verwachten dat de dienstverlening daar in principe beter zou kunnen zijn.
Veel marges hebben de notarissen niet: zij moeten in principe de wettelijke regels uitvoeren. Maar qua dienstverlening dachten wij dat dat nog wel verschil zou kunnen uitmaken. Wat onze eigen notaris betreft moeten we het oordeel wat later geven: het verlijden van de acte moet nog gebeuren. Maar wij zijn wel blij dat we niet voor de notaris van de verkoper hebben gekozen.
Wat bleek vorige week: de procedure voor de verkoop kwam stil te liggen omdat de noodzakelijk stedebouwkundige documenten die de makelaar al op 3 oktober zei te hebben gevraagd. De notarissen wezen naar de gemeente als de potentiele bron van vertraging. Ons principe is dat we iedereen best willen geloven, maar dat dan ook nog even willen controleren. Toen ik de bouwdienst van de betrokken gemeente belde, kreeg ik te horen dat de aanvraag pas op 6 november bij hen is binnen gekomen en dat de notaris van de verkopende partij dus ruim een maand had uitgetrokken om zo'n routine-aanvraag in te dienen. De gemeente is dan verplicht om binnen zestig dagen de papieren te leveren en onze gemeente was net zo trots dat ze dat meestal al na een maand voor elkaar hadden.
Omdat de verkopende partij meer haast heeft dan wij, is zo'n vertraging erg. Dat heeft dienstverlening en blijkbaar zijn de verschillen tussen notarissen daar soms erg groot.
Reblog this post [with Zemanta]

Geen opmerkingen: