dinsdag 23 december 2008

Nederlandse makelaars geven opnieuw prijsafspraken toe

De TelegraafImage by aloxe via FlickrVandaag is het De Telegraaf die uit de mond van makelaars noteert dat ze afspraken maken over de huizenprijzen. Eerder deed dit ook het Eindhovens Dagblad. Wat zijn de argumenten van in dit geval anonieme makelaars?
"Door het verlagen van de prijzen verkopen we geen huis extra in deze moeilijke tijd. Dus ben ik met mijn collega's hier overeengekomen dat we de waarde van de woningen op peil houden. En dat kan niet als we massaal vraagprijzen verlagen."
Op de eerste plaats is het illegaal om dit soort prijsafspraken te maken en niet verwonderlijk toont de makelaarsvereniging NVM zich "geschokt".
"Een kat in het nauw maakt rare sprongen. Maar die sprongen accepteren wij van onze leden absoluut niet."
Behalve dat kartelvorming niet mag, is het argument volgens mij ook nog een keertje fout. Ook in deze moeilijke tijden zijn er absoluut kopers te vinden voor huizen, maar dat hangt wel erg van de prijs af. Wij hebben ook goed bijgehouden bij welke huizen de prijzen in beweging waren, voordat we aktie ondernamen. Het lijkt me sterk dat wij uitzonderingen zijn. De enige manier om de verkopen weer lopen te krijgen is met prijsverlagingen, hoe vervelend dat ook voor de verkopers - en in mindere mate voor de makelaars - is. Als makelaars namelijk niks meer verkopen, dan verdienen ze helemaal geen geld.
Opvallend was ook dat het bericht over Immo Budget dat we gisteren bij de VTM noteerden niet terug te vinden is in de Belgische media, die ik heb onderzocht. Belgie heeft wel enkele grotere problemen deze dagen, maar het is curieus dat afgezien van de gedrukte media hierover niet schrijven. Of ik moet iets missen.
Reblog this post [with Zemanta]

Geen opmerkingen: